W minioną środę, w Kasynie Kultury odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne, poświęcone budowie szybkiej kolei w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Tematem spotkania były planowane inwestycje oraz wytyczenie trasy, która połączy Gdańsk i wschodnią część Pomorza z CPK. W spotkaniu udział wzięli mieszkańcy Kwidzyna, przedstawiciele władz samorządowych i parlamentarnych, a także specjaliści z zakresu infrastruktury kolejowej.
Korzyści z budowy szybkiej kolei
Przedstawiciele inwestora – Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz wykonawców projektu – firm Transprojekt Gdański sp. z o.o. oraz Infra-Centrum Doradztwa sp. z o.o. zaprezentowali szczegóły dotyczące rozważanych wariantów trasy nowej linii kolejowej. Burmistrz Kwidzyna – Sebastian Kasztelan, wyraził zadowolenie z przeprowadzanych konsultacji, zachęcając do wyboru wariantu trasy przebiegającej przez Kwidzyn, z wykorzystaniem dawnych linii – „Kisielickiej” i „Prabuckiej”. Senator Leszek Czarnobaj podkreślił znaczenie elektryfikacji istniejącej linii kolejowej – zaznaczając, że inwestycja przyczyni się do dalszego rozwoju regionu.
Główne korzyści wynikające z inwestycji:
- Skrócenie czasu podróży do większych aglomeracji
- Włączenie Kwidzyna do sieci połączeń dalekobieżnych
- Uruchomienie nowych połączeń regionalnych
- Udostępnienie linii towarowych dla lokalnych przedsiębiorstw
Przebieg planowanej trasy
W ramach rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce realizowany jest projekt budowy nowej linii kolejowej nr 5, która ma połączyć Gdańsk z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Projektowana linia będzie uzupełnieniem istniejącej sieci kolejowej i zapewni połączenia z województwami kujawsko-pomorskim i pomorskim.
Rozpatrywane warianty trasy różnią się przebiegiem, a ich szczegóły obejmują:
Na północ od Grudziądza warianty rozwidlają się tworząc dwa korytarze, z których jeden przebiega w pobliżu Sadlinek na zachód od Kwidzyna. Drugi biegnie w pobliżu Rogóźna i Gardei i później na wschód od Kwidzyna, umożliwiając pociągom wjechanie i zjechanie ze stacji Kwidzyn.
Na północ od Kwidzyna wariant W8 przebiegający po stronie zachodniej przecina Wisłę na wysokości gminy Ryjewo i Gniew, biegnąc dalej po zachodniej stronie rzeki w stronę Gdańska. Warianty W7, W9, W11 i W20 przebiegają w pobliżu Sztumu i Malborka, dowiązując się do istniejącej linii kolejowej nr 9, na terenie gmin Lichnowy i Miłoradz. Na wysokości miejscowości Suchy Dąb wszystkie warianty zbiegają się ponownie i biegną dalej w stronę Gdańska do Portu Północnego.
W zależności od zapotrzebowania, szybkie pociągi dalekobieżne będą również mogły zatrzymać się na stacji Kwidzyn CPK. Będzie to dodatkowa stacja, która może zostać zlokalizowana w okolicach Kwidzyna. Dotychczasowa stacja Kwidzyn ma zostać włączona w sieć pociągów dalekobieżnych. Uruchomione zostaną połączenia regionalne do punktów przesiadkowych w kluczowych lokalizacjach.
Prędkości i nowoczesne rozwiązania techniczne
Nowa linia kolejowa nr 5 będzie zaprojektowana z myślą o maksymalnych prędkościach: dla pociągów pasażerskich wynoszących 350 km/h, a dla pociągów towarowych – 120 km/h. Będzie to linia dwutorowa, z możliwością wyprzedzania pociągów pasażerskich na specjalnych stacjach technicznych. Dodatkowo, w okolicach Grudziądza zaplanowano budowę bocznicy technicznej, która w przyszłości umożliwi utworzenie intermodalnych terminali przeładunkowych.
Inwestycje infrastrukturalne
Projekt przewiduje również modernizację dróg, które zapewnią dojazd do nieruchomości z dróg publicznych. Aby zagwarantować bezpieczeństwo, wszystkie skrzyżowania kolei z drogami będą realizowane jako przejazdy wielopoziomowe. Planowana jest także budowa przejść dla zwierząt oraz ekranów akustycznych w celu ochrony środowiska.
Zmiany w Kwidzynie
W związku z planowaną modernizacją linii kolejowej, w Kwidzynie konieczne będzie podniesienie zabytkowego mostu na ul. Mostowej oraz mostu na ul. Warszawskiej. Kładka przy wieży ciśnień zostanie przeprojektowana, natomiast kładka przy dworcu i wiadukt pozostaną bez zmian.
Elektryfikacja linii kolejowej
Część nowej linii będzie zelektryfikowana, a zasilanie głównej sieci trakcyjnej będzie wynosić 2×25 kV AC. Na odcinku w Kwidzynie kursować będą składy elektryczno-spalinowe.
Konsultacje i wybór wariantu
Dla osób, które chcą zgłosić uwagi do planowanej inwestycji, dostępna jest ankieta
na stronie internetowej CPK. Dzięki zebranym opiniom i sugestiom, na podstawie przeprowadzonych konsultacji, zostanie wybrany najlepszy wariant trasy. Na tej podstawie zostaną przeprowadzone szczegółowe analizy kosztów oraz wpływu na środowisko.
Koncepcja programowo-przestrzenna, uwzględniająca wyniki analiz, ma zostać opracowana do 2026 roku. Realizacja całej inwestycji, w tym budowa i uruchomienie linii, jest przewidziana na lata 2032-2040.
Projekt budowy szybkiej kolei to kluczowa inwestycja, która ma poprawić jakość transportu w regionie, zwiększyć dostępność Kwidzyna oraz innych miejscowości Pomorza do ważnych węzłów komunikacyjnych w Polsce.
Szczegółowe informacje dotyczące budowy linii kolejowej nr 5 opublikowane zostały na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego
Napisz komentarz
Komentarze