Do policjantów kwidzyńskiej komendy zgłosił się 40-lateka, który padł ofiarą oszustwa. Jak do tego doszło? Pod koniec stycznia (27.01) zadzwonił do niego mężczyzna podający się za przedstawiciela banku, informując że doszło do włamania na jego konto. Według jego relacji jakaś osoba próbuje wypłacić z konta 40-latka pieniądze i on dzwoni, żeby zweryfikować tę wypłatę, jednocześnie informując, że doszło prawdopodobnie do ataku hackerskiego, którego skutkiem było wykradnięcie danych, w tym również jego. Mężczyzna będąc przeświadczonym, iż rozmawia z prawdziwym przedstawicielem banku, przelał posiadane na koncie pieniądze na inny rachunek bankowy. Instruowany przez fałszywego pracownika banku, przelał prawie 35 tysięcy złotych.
Mając na względzie powyższy przypadek, apelujemy do mieszkańców o zachowanie szczególnej ostrożności. Dzisiejsze technologie są dużym udogodnieniem, ale i mogą nieść za sobą wiele zagrożeń. Pamiętajmy, że oszuści cały czas doskonalą swoje metody by wykraść pieniądze. Po przejęciu numeru telefonu banku, z łatwością podszyli się pod jego pracownika, by następnie wiarygodnie przedstawić wymyśloną na poczet oszustwa historię. To od naszej świadomości i ostrożności zależy czy damy się zmanipulować, czy też nie. W takich sytuacjach nigdy nie możemy działać pod wpływem emocji, bo jest on złym doradcą i ślepo wykonywać poleceń. Ważne jest byśmy o przypadkach działania oszustw rozmawiali z innymi, bo może dzięki temu nasi bliscy nie staną się ich ofiarą.
Pamiętaj:
Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawaj loginu i hasła przez telefon.
Nigdy nie podawaj kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych.
Jeśli otrzymasz telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, która poinformuje cię, że twoje dane bądź pieniądze są zagrożone, nie ufaj jej bezgranicznie, nie wykonuj poleceń i rozłącz się. Sam wybierz numer telefonu do pracownika oddziału banku z którym masz kontakt, bądź u którego zakładałeś konto. Numer telefonu z pewnością będziesz miał w dokumentacji z banku. Jeśli jest to możliwe połącznie wykonaj z innego numeru telefonu.
Nigdy na polecenie konsultanta nie instaluj żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić twoje dane lub pieniądze.
Napisz komentarz
Komentarze