Do Komendy Powiatowej Policji w Kwidzynie w piętek wieczorem zgłosiła się mieszkanka Kwidzyna, która poinformowała funkcjonariuszy, że oszust wykorzystując jej dane skradł z jej konta osobistego prawie 5 tys. zł. Jak się okazało kobieta zainstalowała oprogramowanie na telefonie, które umożliwia udostępnienie nie tylko obrazu z naszego ekranu komórki bądź komputera innej osobie, ale także pozwala jej wykonywać czynności na naszym sprzęcie posiadającym łączność z Internetem na odległość.
W przypadku 68-letniej kwidzynianki sytuacja wyglądała tak, że oszust, podając się za przedstawiciela banku, zatelefonował do niej z informacją, że przed chwilą nastąpiło włamanie na jej konto bankowe i zlecony został przelew na wskazane dane osobowe. Przestępca, wykorzystując strach posiadaczki rachunku bankowego przed utratą oszczędności, zaoferował szybką pomoc w zabezpieczeniu konta przed utratą pieniędzy i podobnymi zagrożeniami. Prosił o zainstalowanie legalnego oprogramowania Any Desk i Quick Support, dzięki którym będzie mógł niezwłocznie udzielić wsparcia technicznego. Nieświadoma kobieta, zainstalowała legalne oprogramowania służące do obsługi zdalnego pulpitu, a tym samym przekazała oszustowi pełną kontrolę nad swoim telefonem podając kod do aplikacji. Po tych czynnościach do kobiety zaczęły przychodzić wiadomości sms z jej banku w których były informacje, że ktoś włamał się na konto i wypłacił 5 tys. złotych.
Niestety po skontaktowaniu się z infolinią banku okazało się, że mieszkanka Kwidzyna rozmawiała z fałszywym „przedstawicielem banku” i zamiast pomocy w obiecanym zabezpieczeniu konta, została oszukana, bo z jej konta wypłacono 5 tysięcy złotych.
Pamiętajmy, aby chronić swoje dane osobowe
- Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.
- Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem to można być pewnym, że jest to oszustwo.
- W przypadku, gdy osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i zadzwonić do biura obsługi klienta banku.
Napisz komentarz
Komentarze