Wczoraj, do Komendy Powiatowej Policji w Kwidzynie, zgłosił się 52-letni mężczyzna, który oświadczył, że oszuści wykorzystując jego dane, wykonali z jej konta kilku przelewów na łączną kwotę prawie 22 000 zł. W rozmowie z mieszkańcem Kwidzyna policjanci ustalili, że mężczyzna przedstawiający się jako pracownik banku zadzwonił do niego z pytaniem czy potwierdza przelew pieniędzy. Zgłaszający zaprzeczył aby robił jakiekolwiek transakcje i zażądał anulowania rzekomego przelewu z jego konta. Następnie pokrzywdzony został poinformowany, że konsultant za parę minut ponownie do niego zadzwoni gdy tylko skontaktuje się z biurem ochrony konsumentów banku.
Podczas kolejnej rozmowy rzekomy pracownik banku polecił pokrzywdzonemu, aby zainstalował aplikację AnyDesk, ponieważ ułatwi ona zlokalizowanie sprawcy próby nieautoryzowanego przelewu oraz zweryfikuje czy jego telefon nie jest zawirusowany. 52-latek zainstalował wskazaną aplikację, a następnie zalogował się na swoim koncie zgodnie z poleceniem. Został uprzedzony, iż pieniądze zostaną ściągnięte z jego konta i będzie ono zablokowane na czas sprawdzenia go przez dział ochrony konsumenta. Po kilku godzinach mieszkaniec Kwidzyna zorientował się, że mógł paść ofiarą oszusta, więc skontaktował się z infolinią banku, gdzie potwierdziły się jego przypuszczenia.
Ostrzegamy – oszuści coraz częściej wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”. Kradzież pieniędzy odbywa się dosłownie na oczach pokrzywdzonych. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera AnyDesk, a potem polecić jej by zalogowała się do swojego konta w banku. Pokrzywdzeni tego rodzaju przestępstwem, to często wcale nie seniorzy, ale młode osoby, które powinny być dość dobrze zorientowane w kwestii płatności internetowych. Pomimo tego oszustom udaje się ich okradać.
Jak nie stać się ofiarą oszustwa?
- Pamiętaj, nigdy nikomu nie udostępniaj swojego konta bankowego i danych logowania,
- jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie aplikacji AnyDesk, możesz być pewien, że to oszustwo,
- jeśli osoba podająca się za pracownika banku zażąda zweryfikowania Twoich danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi Twojego banku lub udaj się do niego osobiście.
Napisz komentarz
Komentarze