Sympozjum „Przeprawa mostowa przez Wisłę koło Kwidzyna” odbyło się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo w Gdańsku. Przy wypełnionej sali naukowcy i przedstawiciele firm zaangażowanych w zaprojektowanie i wybudowanie mostu opowiadali o historii planów zbudowania przeprawy, jej projektowaniu, przebiegu realizacji, a także o ekonomicznych i społecznych konsekwencjach przedsięwzięcia.
Kluczowe przekwalifikowanie drogi
W pierwszej części sympozjum o historii starań o budowę przeprawy opowiedział dyrektor Gdańskiego oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Robert Marszałek, który wskazał m.in. na kluczowe dla realizacji projektu przekwalifikowanie drogi wojewódzkiej, w ciągu której most miał być zbudowany, na krajową. Edward Kowalczyk, przedstawiciel firmy Transprojekt Gdański Sp. Z o.o., która most zaprojektowała, omówił wyzwania, którym musieli sprostać twórcy koncepcji oraz brane pod uwagę rozwiązania i argumenty, jakie zadecydowały o wybranym rozwiązaniu. Wojciech Trochymiak z Politechniki Warszawskiej przedstawił natomiast 20 dopiero historię mostów typu extradosed i najwybitniejsze z około 200 istniejących na świecie konstrukcji tego typu.
Zalety niekonwencjonalnych betonów
Część drugą rozpoczął referat Krzysztofa Żółtowskiego z Politechniki Gdańskiej opisujący wcześniejszą koncepcję Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku SA i ostatecznie zrealizowaną koncepcję Transprojektu Gdańskiego. Tadeusz Stefanowski, projektant mostu, przedstawił natomiast szczegółowe założenia projektu. O zaletach niekonwencjonalnych betonów, w tym wykorzystanego w podkwidzyńskim moście w sposób pionierski w Polsce betonu wysokiej wytrzymałości klasy B80, mówił Wojciech Radomski z Politechniki Łódzkiej.
Nowatorskie siodła
Najbardziej frapująca była jednak część trzecia sympozjum. Przedstawiciel firmy Budimex SA, szef kontraktu Paweł Zawiła i Piotr Dragacz z współpracującego z nią biura Stähler & Knopik mówili o wyzwaniach jakie przed wykonawcami stawiała nowa technologia, a także o żmudnym poszukiwaniu i weryfikacji rozwiązań pojawiających się problemów. Maciej Targowski z VSL Polska opisał także szczegółowo nowatorskie siodła umożliwiające przeprowadzenie naciągów sprężających most przez pylony – co okazało się rozwiązaniem korzystniejszym niż dotychczas stosowane ich kotwiczenie. Michał Szydłowski i prof. Kazimierz Gwizdała z Instytutu Hydrotechniki Politechniki Gdańskiej omówili natomiast problemy wynikające z działalności rzek w rejonach mostów i przedstawili wyniki obliczeń dotyczących tego typu procesów w wypadku mostu podkwidzyńskiego.
Napisz komentarz
Komentarze