środa, 4 grudnia 2024 09:24
Reklama
Reklama

W Sylwestra słynna operetka - Księżniczka Czardasza Imre Kalmana. AWANGARDA KULTURY LOKALNEJ

IMRE KÁLMÁN - KSIĘŻNICZKA CZARDASZA. Czy miłość artystki SYLVY i węgierskiego księcia EDWINA zakończy się podobnie jak miłość kochanków wszechczasów - Romea i Julii ? Czy romans artystki i księcia, ukazany poprzez muzykę, śpiew i taniec w rytmach walców i czardaszy, przetrwa próbę czasu?
W Sylwestra słynna operetka - Księżniczka Czardasza Imre Kalmana. AWANGARDA KULTURY LOKALNEJ

Autor: Materiały promocyjne

Nie musisz jechać do Wiednia ani do Budapesztu, aby się o tym przekonać.

Operetka w trzech aktach. Premiera spektaklu miała miejsce 31 grudnia 2019 r.

Najbardziej znana i lubiana operetka Imre Kálmána, od swojej premiery w Wiedniu 1915 r. bawi widzów do dziś.

To historia miłosna Sylvy (artystki variétés) i Edwina (księcia Lippert Weylersheim) przedstawiona komediowo na tle melodii okraszonych węgierskimi rytmami czardaszów, gdzie przebój „goni” przebój, a muzyka zachęca do tańca, nie tylko tancerzy na scenie, ale również widzów.


 

Realizatorzy:

Inscenizacją zajęli się gdańszczanie: Anna Fedyniak – Kołodziej (muzyk, pedagog, dyrektor przedszkola) i Grzegorz Piotr Kołodziej (artysta śpiewak, logopeda, adiunkt Uniwersytetu Gdańskiego) – małżeństwo, na co dzień rodzice trójki dzieci, a teraz debiutujący w roli reżyserów, twórcy i pomysłodawcy spektaklu.

 

Wykonawcy:

W naszym spektaklu grają przede wszystkim artyści trójmiejscy,

z czego jesteśmy bardzo dumni. Ci doświadczeni wykonawcy, doskonale wyczuwający scenę i rozumiejący gusta publiczności, są gwarancją wysokiego poziomu przedstawienia.


 

Barbara Lewicka – sopran, w tytułowej roli Sylvy Varescu

Przemek Radziszewski- tenor, jako Edwin

Magdalena Czerwińska – sopran, jako Stasi

Grzegorz Piotr Kołodziej – baryton, jako Boni

Marcin Miloch – baryton, jako Feri

Anna Fedyniak - Kołodziej - jako Księżna

Szymon Kobyliński – jako Książę

Arek Mariusz Dębiński – jako Rohnsdorf


 

Nad całością przedstawienia czuwa doświadczona, młoda, energiczna dyrygentka Sylwia Janiak – Kobylińska wraz z dwudziestoosobową orkiestrą. Muzyka w nowej aranżacji wprowadzi Państwa Podziwiać można również tancerzy z Zespołu Pieśni i Tańca JANTAR UG, którzy za sprawą dwóch młodych choreografek – Natalii Bartosz i Małgorzaty Krzaczyńskiej, wprowadzą widzów w taneczny nastrój za sprawą węgierskich rytmów czardasza i walca.

 

Barbara Lewicka – sopran

fot. Anna Zakrzewska

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku

w klasie śpiewu solowego oraz Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej

w Łodzi w klasie gitary klasycznej. Swój warsztat wokalny doskonaliła na kursach mistrzowskich z takimi artystami, jak Katia Ricciarelli, Salvatore Fisichella, Matti Asikainen, Helena Łazarska, Dorothy Irving, Teresa Żylis-Gara oraz Dariusz Grabowski. Pracuje jako pedagog śpiewu w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni.

W przedstawieniu „Księżniczka czardasza” wyprodukowanym przez Fundację Kultura.Teraz! wspaniale wciela się w tytułową rolę Sylvy Varescou.


 

Przemek Radziszewski – tenor

fot. Anna Zakrzewska

Wokalista, śpiewak, aktor, coach wokalny, dyplomant Akademii Muzycznej

w Gdańsku w klasie prof. Leszka Skrli. W maju 2019 wystąpił w tytułowej roli Adama w operetce „Ptasznik z Tyrolu” K. Zellera pod batutą Sylwi Janiak – Kobylińskiej, w reżyserii Dariusz Paradowskiego. Jest również aktorem teatralnym i filmowym. Jego debiut na dużym ekranie publiczność zobaczy już we wrześniu, kiedy to do kin wejdzie film „Raz jeszcze raz”. Jednak najbardziej rozpoznawany jest z programu The Voice of Poland, gdzie w V edycji u boku Edyty Górniak zajął drugie miejsce.

 


 

Magdalena Czerwińska – sopran

fot. Anna Zakrzewska

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego dra hab. Stanisława Daniela Kotlińskiego. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclei Darclee w Braili w Rumunii - nagroda dla Najlepszego Młodego Artysty, finalistka Międzynarodowego Konkursu Belcanto im. Vincenzo Belliniego w Catanii na Sycylii. Współpracuje z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku, a realizacji przygotowanej przez fundację Kultura.Teraz! pt.: „Księżniczka czardasza” błyskotliwie kreuje rolę Stasi.


 

Grzegorz Piotr Kołodziej – baryton

fot. Anna Zakrzewska

Zalicza się do grona śpiewaków, których śmiało można określić jako aktorów operowych. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Naukę śpiewu rozpoczął w Państwowym Zespole Pieśni i Tańca „Śląsk”, a kontynuował w Studiu Wokalno-Aktorskim im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Laureat Nagrody Specjalnej za najlepsze wykonanie utworu polskiego na VIII Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu 1999 r. 

Artysta nie stroni od różnych gatunków muzycznych. Jest zarówno wspaniałym Figarem w operze „Wesele Figara” czy „Cyrulik sewilski”, jak również doskonałym Hethcliffem w musicalu „Wichrowe Wzgórza”, czy Bonim w operetce „Księżniczka Czardasza”. Od 2019 r. współtworzy Fundację Kultura. Teraz! , która na początku 2020 r. wystawiła w Gdańsku operetkę Imre Kalmana –”Księżniczka czardasza”. Przedstawienie obejrzało prawie 4 tysiące gdańszczan, a Grzegorz Piotr Kołodziej kreował w nim rolę Boniego.


 


 

Marcin Miloch - baryton

fot. Anna Zakrzewska


 

W 2014 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Ryszarda Minkiewicza. Laureat stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla twórców kultury w roku 2015. Na scenach operowych Gdańska i Warszawy wykonywał partie takie jak: Guglielmo w „Così fan tutte” W. A. Mozarta, Lanceotto we „Francesce da Rimini” S. Rachmaninowa czy Blaks w „Erosie i Psyche” L. Różyckiego. W swoim dorobku ma także wykonanie solowych partii basowych w „Requiem” oraz „Missa Brevis in D-dur” W. A. Mozarta, „Missa Brevis in G-dur” F. Schuberta oraz „Te deum” M. A. Charpentiera.


 


 


 

Szymon Kobyliński – bas


 

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Floriana Skulskiego. Studiował również w Conservatorio di Musica Giuseppe Verdi w Turynie, a także International Opernstudio w Hamburgu. Doskonalił swoje umiejętności u takich pedagogów jak: C.Desderi, R.Bruson, T.Krause, B.Giaiotti, A.Dobber, A.Saciuk. Już na studiach zadebiutował w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie w operach Borys Godunow oraz Lukrecja Borgia. W latach 2012-2015 występował w Staatsoper w Hamburgu. Współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Wrocławską, Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Warszawską Operą Kameralną i Operą Nova w Bydgoszczy, śpiewając m.in. w spektaklach: La Boheme, Madama Butterfly, Tosca, Straszny dwór, Halka, Paria, Manru, Szwajcarska chatka, Eugeniusz Oniegin, Borys Godunow, Salome, Śpiewacy norymberscy, Madame Curie, La Traviata, Rigoletto, Otello, Norma, Anna Bolena, Czarodziejski flet, W krainie czarodziejskiego fletu.

Zdobywca Grand Prix VIII Ogólnopolskiego Konkursu Impressio Art – Sopot 2016. Zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Ars et Gloria w Katowicach 2016. Finalista Międzynarodowego Konkursu Belvedere 2016 w Cape Town oraz Międzynarodowego Konkursu Hariclea Darclee 2010 w Braila. Trzykrotny stypendysta Prezydenta Miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia w nauce, dwukrotnie nominowany do Nagrody Młodych Twórców Miasta Gdańska, w 2008 roku uhonorowany Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Poza światem muzyki operowej znakomicie odnajduje się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i kameralnym. W Polsce występował m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Orkiestrą Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej, Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, Orkiestrą Bałtyckiej Filharmonii Młodych, Orkiestrą Capella Gedanensis, Orkiestrą AUKSO, Orkiestrą Polish Camerata, Orkiestrą Symfoniczną i Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, Koncertował również za granicą w Niemczech, Francji, Włoszech, Czechach, Chinach, RPA, Kolumbii i Indonezji.

W swoim dorobku posiada nagrania płytowe: Stanisław Moniuszko Kantaty Milda / Nijoła, Filharmonia Poznańska, dyrygent – Łukasz Borowicz, Wyd. DUX; L.Kułakowski – Missa miseri cordis, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, dyrygent – Aleksandra Grucza-Rogalska;Wyd. 2011; Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska -Kantaty Bożonarodzeniowe, Goldberg Baroque Ensemble, dyrygent - Andrzej Szadejko, Wyd. 2010 SARTON; Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska -Kantaty adwentowe gdańskich mistrzów baroku, Goldberg Ensemble, dyrygent - Andrzej Szadejko,Wyd. 2008 DUX; Tadeusz Zygfryd Kassern - Comedy of the Dumb Wife dyrygent – Przemysław Stanisławski, Wyd. Akademii Muzycznej w Gdańsku 2006.


 

Sylwia Janiak – Kobylińska – dyrygent

fot. Anna Zakrzewska


Dyrygent, adiunkt w Akademii Muzycznej w Gdańsku, prezes Fundacji Wspierającej Młodych Artystów SAJ, założycielka Bałtyckiej Filharmonii Młodych, instruktor

w Scenie Muzycznej Gdańskiego Archipelagu Kultury. W 2015 r. otrzymała tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzyczne w specjalności Dyrygentura symfoniczno-operowa. Jest również absolwentką studiów w zakresie Zarządzania Kulturą na Wydziale Nauk Humanistycznych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W 2012 r. ukończyła z wyróżnieniem Gdańską Akademię Muzyczną na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki (dyrygentura symfoniczno-operowa, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska) oraz na Wydziale Instrumentalnym (skrzypce, prof. Krystyna Jurecka).

Poza działalnością dydaktyczną na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki współpracuje z zespołami artystycznymi Akademii Muzycznej w Gdańsku, przygotowując koncerty symfoniczne oraz kameralne na Wydziale instrumentalnym,

a także spektakle operowe i operetkowe z Wydziałem wokalno-aktorskim (La finta Giardiniera, Die Zauberflote, La clemenza di Tito W. A. Mozarta, Verbum Nobile

S. Moniuszki, Ptasznik z Tyrolu C. Zellera).

 

Jest laureatką wielu nagród m.in.: Pomorskiej Nagrody Artystycznej (2013), Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2012), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska" (2016), Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów (2005-2007), Nagrody II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2014), Nagrody III st. Rektora Akademii Muzycznej

w Gdańsku (2016). Na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im.

G. Fitelberga, jako najmłodszy uczestnik zdobyła: Nagrodę Maestro Antoniego Wita, Nagrodę Dyrektora Strathmore Symphonic Orchestra Piotra Gajewskiego oraz zaproszenia koncertowe.

Pełniąc funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w latach 2013-2015 współpracowała z Łukaszem Borowiczem, Tadeuszem Kozłowskim, Andriejem Yurkievichem, Friedrichem Heiderem przygotowując premiery oper: Tosca G. Pucciniego, Maria

R. Statkowskiego, Cosi fan Tutte W.A. Mozarta, Mackbeth G. Verdiego.

Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej

w Gdańsku w kadencji 2020-2024.


 

Anna Fedyniak – Kołodziej

fot. Anna Zakrzewska

Współzałożycielka i prezes fundacji „KULTURA.TERAZ!”

Magister sztuki, nauczyciel dyplomowany, specjalista w dziedzinie muzyki, rytmiki

i kształcenia słuchu. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej, Rytmiki i Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Gdańsku w 1998 r. Zajmuje się edukacją przedszkolną w zakresie nauczania rytmiki i umuzykalnienia dzieci. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 7 lat w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Koszalinie, skąd pochodzi. Uczestniczyła w kursach prowadzonych przez Batię Strauss (Izrael),

prof. M. Skazińską (Poznań), prof. E. Szatan (Gdańsk). Jest cenionym pedagogiem

w dziedzinie rytmiki, kształcenia słuchu i improwizacji fortepianowej. Oprócz Gdańskich Szkół Autonomicznych, gdzie aktywnie uczestniczy w kreowaniu edukacji muzycznej dzieci, współpracuje z Akademią Muzyczną w Gdańsku i Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną w Gdańsku. Jest metodykiem nauczania rytmiki i kształcenia słuchu. Jest współzałożycielką, a obecnie dyrektorem Przedszkola Kolorowego w Gdańsku Matemblewie o profilu artystyczno-językowym.

W 2014 r. ukończyła studia podyplomowe – Zarządzanie Oświatą w Wyższej Szkole Zarządzania w Gdańsku, prezentując pracę pt.: „Kreowanie pozytywnego wizerunku przedszkola na przykładzie Niepublicznego Punktu Przedszkolnego – Kolorowe Przedszkole w Matemblewie. Współzałożycielka i prezes fundacji „KULTURA.TERAZ!” na rzecz kultury trójmiejskiej powstałej w 2019 roku. W tym samym roku wyreżyserowała z powodzeniem spektakl operetkowy pt.: ”Księżniczka czardasza” Imre Kalmanna, który obejrzało 4,5 tysiąca widzów. We wznowieniu wspomnianej operetki zagrała jedną z ról dramatycznych, kreując partię Księżnej Waylershaim.

Obecnie trwają przygotowania do kolejnych realizacji operetkowych, które niebawem przedstawione zostaną trójmiejskiej publiczności.

www.kultura-teraz.pl


Księżniczka Czardasza Imre Kalmana – operetka 

31 grudnia 2023r. g. 18.00

sala widowiskowa CKiS, Tczew 

ul. Wyszyńskiego 10

Bilety: 150 zł dostępne w kasie CKIS lub 

online na stronie ckis.interticket.pl


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu kwidzyn1.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

badak besar 04.01.2024 03:55
Komentarz usunięty

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu kwidzyn1.pl z siedzibą w Tczewie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: romiTreść komentarza: Rodzice spłeczeństwo starają się robić wszystko by zostały te szkoły i jeszcze mówią że to jest dla dobra ich dzieci. No dobra bo właśnie utrzymanie tych szkół jest bardzo uzależnione finansowo od dzieci a tu to właściwie o brak dzieci w tych szkołach się rozchodzi. To ja nie wiem po co utrzymywać pute budynki.Źródło komentarza: AKTUALIZACJA: Zagrożenie likwidacją większości szkół w gminie Gardeja. Mieszkańcy jednoczą się w obronie placówek. Czy będzie referendum?Autor komentarza: LewicyStanowczeNieTreść komentarza: W komentarzach „koledzy specjalisci” się wypowiadają? Takie to kierowanie się dobrem dzieci, że może najlepiej zamknąć wszystkie te szkoły albo zostawić jedną i zatrudnić tyle ludzi żeby z tych subwencji wystarczyło albo zostało jeszcze żeby się może tym wyżej przypodobać. W takim chaosie łatwiej będzie dzieciom ideologię lewicowe wbijać do głów i inne bzdury.Źródło komentarza: AKTUALIZACJA: Zagrożenie likwidacją większości szkół w gminie Gardeja. Mieszkańcy jednoczą się w obronie placówek. Czy będzie referendum?Autor komentarza: TomaszTreść komentarza: Czasami to trzeba się w pierś uderzyć i powiedzieć czy chcemy by nasze dzieci się rozwijały i uczyły się w dobrej szkole czy chcemy by żyly w ciemno grodzieŹródło komentarza: AKTUALIZACJA: Zagrożenie likwidacją większości szkół w gminie Gardeja. Mieszkańcy jednoczą się w obronie placówek. Czy będzie referendum?Autor komentarza: RealistaTreść komentarza: Nie sześć a cztery szkoły te cztery są obciążenie dla budżetu a nauczyciele muszą tylko doją kasę dla siebieŹródło komentarza: AKTUALIZACJA: Zagrożenie likwidacją większości szkół w gminie Gardeja. Mieszkańcy jednoczą się w obronie placówek. Czy będzie referendum?Autor komentarza: RodzicTreść komentarza: I tak to jest politycy obiecują i obiecuja przed wyborami, a po wyborach hulajbdusza piekła nie ma i robimy co chcemy. Najlepiej od razu 6 szkół pozamykać, bo i po co edukacja dla ciemniaków.Źródło komentarza: AKTUALIZACJA: Zagrożenie likwidacją większości szkół w gminie Gardeja. Mieszkańcy jednoczą się w obronie placówek. Czy będzie referendum?
Reklama
Reklama
Reklama