AKTUALIZACJA: W tym tygodniu tytułem uzupełnienia skierowaliśmy dodatkowe pytania do ZDW.
Na pytania Gazety Malborskiej i Powiśla oraz portalu Malbork1.pl 13 grudnia, odpowiedziała Anna Brzezińska – Michałejko Zastępca Dyrektora ds. Utrzymania Dróg i Mostów w ZDW w Gdańsku. (wówczas nie podano jeszcze informacji o ponownym otwarciu wiaduktu).
Wiadukt w Dzierzgoniu nad nieczynną linią kolejową jest integralną częścią drogi wojewódzkiej nr 515 na trasie Malbork - - Dzierzgoń - Susz . W związku z faktem, że w listopadzie 2022 roku zlecono szczegółową ekspertyzę stanu technicznego wiaduktu, o którym mowa, i wówczas po analizie okazało się, że konieczne jest zamknięcie obiektu w trybie awaryjnym dla ruchu samochodowego z uwagi na rozległe uszkodzenia i stan zagrażający bezpieczeństwu użytkowników poprosiliśmy o udzielenie odpowiedzi. Zdaniem ZDW wspomniana wyżej ekspertyza była jedynie zlecona ze wstępną analizą. Niemniej już wtedy wstępne dane wskazywały o konieczności pilnych prac remontowych...
Skoro ekspertyza szczegółowa stanu obiektu była wykonana w listopadzie 2022 r., dlaczego dopiero w momencie awaryjnego zamknięcia wiaduktu ta informacja wypływa do mieszkańców gminy Dzierzgoń i mieszkańców powiatu sztumskiego?
- Ekspertyza została zlecona, nie wykonana, w listopadzie (umowa dokładnie została podpisana w dniu 29.11.2022). ZDW w Gdańsku jeszcze nie otrzymał ostatecznego opracowania, a jedynie wyprzedzające pismo autora opracowania, w którym poinformował o bardzo złym stanie technicznym i realnym zagrożeniu awarią obiektu. Opracowanie zostanie doręczone do 16.12.2022 i wtedy ZDW pozna ostateczne wnioski eksperta.
Czy w związku z tym, że awaria i wyłączenie wiaduktu powoduje paraliż DW nr 515, a de facto zamkniecie najkrótszej drogi na Warmię i Mazury, ten remont/inwestycja będzie przeprowadzony w trybie pilnym/nadzwyczajnym, tak by skrócić maksymalnie jego czas? Potrzebne będzie przeprowadzenie procedur wywłaszczeniowych, zdobycie kontraktów budowlanych...
- Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, mając wiedzę na temat stale pogarszającego się stanu technicznego obiektu, już w listopadzie 2018 r. zawarł umowę o opracowanie dokumentacji pn. Rozbiórka i budowa nowego wiaduktu w ciągu DW515 w km 28+485 w Dzierzgoniu. Po długotrwałym procesie projektowania, na który wpływ miało przede wszystkim ujęcie obiektu w Gminnej Ewidencji Zabytków (rok budowy obiektu ok. 1900) oraz lokalizacja obiektu na terenie kolejowym, skompletowanie dokumentacji udało się dopiero w sierpniu 2021 r. Następnie w grudniu 2021 r. został złożony do Wojewody Pomorskiego w Gdańsku wniosek o wydanie decyzji, zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Niestety, pomimo opracowania konserwatorskiego oraz złożonych wyjaśnień, w październiku 2022 r. wniosek został odrzucony, w szczególności z uwagi na negatywną opinię Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W związku z powyższym oraz aktualną sytuacją konieczne będzie zlecenie nowego opracowania projektowego uwzględniającego wybudowanie nowego odcinka drogi omijającego przedmiotowy wiadukt. Do procedury przetargowej umożliwiającej wyłonienie wykonawcy robót ZDW przystąpi na początku roku 2023.
Jakie są powody dla których Pomorski Wojewódzki Konserwator Zbytków nie dopuścił do przeprowadzenia remontu, wydając negatywna decyzję pomimo opracowania konserwatorskiego zleconego i wydanego przez gminę?
- W ramach dokumentacji projektowej, dla której konserwator wydał negatywną opinię, planowana była rozbiórka i odbudowa wiaduktu. Projektanta działający na zlecenie ZDW odtworzył geometrię i wygląd istniejącego wiaduktu w zakresie ścian bocznych w tym charakterystyczne boniowanie. Jednak ZDW nie mógł się zgodzić na pozostawienie bez zmian elementów drogowych na wiadukcie w tym na: nienormatywną szerokość jezdni, brak ciągu pieszych, brak barier bezpieczeństwa i balustrad o nienormatywnej wysokości.
Jakie będą działania Zarządu Wojewódzkiego Zarządu Dróg w najbliższym czasie, jeśli chodzi o wiadukt w Dzierzgoniu?
- Aktualnie planowane jest wyznaczenie oficjalnych objazdów i właściwe ich oznakowanie – po zatwierdzeniu projektu organizacji ruchu. Następnie utworzenie tymczasowej jezdni objazdowej. Docelowo konieczne będzie zlecenie nowego opracowania projektowego uwzględniającego wybudowanie nowego odcinka drogi omijającego przedmiotowy wiadukt. Do procedury przetargowej umożliwiającej wyłonienie wykonawcy robót ZDW przystąpi na początku roku 2023.
Na ile szacują państwo remont tego obiektu i czy przy obecnym stanie wiedzy wiadomo, że remont będzie bardziej opłacalny niż wybudowanie nowego wiaduktu od podstaw?
- Biorąc pod uwagę opinię konserwatora zabytków nie planuje się remontu istniejącego wiaduktu a jedynie jego zabezpieczenie. Planowane jest zlecenie nowego opracowania projektowego uwzględniającego wybudowanie nowego odcinka drogi omijającego przedmiotowy wiadukt.
Na jaką kwotę szacują państwo koszt remontu i na kiedy planują państwo zakończenie przebudowy obiektu w Dzierzgoniu?
- Nie planowane jest remontowanie istniejącego wiaduktu, a oszacowanie kosztów planowanych robót budowlanych jest na obecnym etapie bardzo trudne do określenia.
Opr. Wawrzyniec Mocny/Fot. ZDW w Gdańsku
*Więcej na ten temat przeczytasz w bieżącym i przyszłych numerach Gazety Malborskiej i Powiśla.
Napisz komentarz
Komentarze