- Rekrutacja do projektu prowadzona była wśród dzieci i młodzieży niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością zamieszkałych na terenie całego powiatu, objętych opieką Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie oraz Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Wszystkie działania były realizowane przez 19 specjalistów - twierdzi Emilia Donajska, prezes Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumiewania w Kwidzynie
Pierwsze zadanie dotyczyło prowadzenia dodatkowych, sobotnich zajęć oraz spotkań superwizyjnych dla 30 dzieci z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu się z miast i gmin powiatu kwidzyńskiego.
- Głównym celem tego zadania było opracowanie i wdrażanie podczas spotkań superwizyjnych ujednoliconego, kompleksowego wielospecjalistycznego programu dotyczącego rozwoju kompetencji komunikacyjnych dziecka niepełnosprawnego, z uwzględnieniem możliwości psychoruchowych. Każde dziecko objęte było opieką 3 lub 4 osobowego teamu specjalistów, między innymi psychologa, logopedy, pedagoga, terapeuty zajęciowego, rehabilitanta lub informatyka. Łącznie odbyło się 60 spotkań, które obejmowały 180 godzin. Zajęcia dla 30 dzieci z ciężkimi zaburzeniami prowadzone były w zależności od potrzeb przez 10 specjalistów . Łącznie przeprowadzono 540 godzin zajęć - podsumowuje Emilia Donajska.
Specjaliści przygotowali także wiele programów i pomocy komunikacyjnych dla dzieci z ciężkimi zaburzeniami. Zajmowali się także dostosowaniem i konfiguracją sprzętu dla dzieci objętych pomocą. Specjaliści zajęli się także doborem specjalistycznego sprzętu rehabilitacyjnego, pomocą terapeutyczną i edukacyjną, ograniczaniem trudnych zachowań w zakresie pracy z dzieckiem w środowisku domowym oraz doradztwem w zakresie doboru placówki edukacyjnej oraz przygotowaniem dziecka do podjęcia edukacji. Dziesięciu specjalistów wydawało rodzicom dzieci niepełnosprawnych między innymi instruktaże i materiały wykonane podczas realizacji projektu.
Dodaje, że wśród 100 losowo wybranych uczestników projektu zostały przeprowadzone badania ankietowe, które oceniają jakość
i przydatność usług świadczonych w ramach realizowanego projektu.
- 100 proc. badanych stwierdziło, że należy kontynuować realizację projektu. Można więc jednoznacznie stwierdzić, że przy jego realizacji zostały uwzględnione potrzeby dziecka niepełnosprawnego i zagrożonego niepełnosprawnością oraz jego rodziny. Uzyskana ocena potwierdziła skuteczność naszych działań oraz realizację założonych celów - podkreśla Emilia Donajska.
Podkreśla, że poprzez realizację projektu udało się odpowiedzieć na pytanie, które przez lata było motorem działań stowarzyszenia: w jaki sposób najlepiej pomóc osobom, które zmagają się z problemem niepełnosprawności i sprawić, by każdy mógł rozwijać swój indywidualny potencjał ?
- Naszą misją jest niesienie pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej oraz rozwijanie i popularyzacja metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej w Polsce. Z powodzeniem można stwierdzić, że zdołaliśmy uzupełnić działania, które nie są objęte standardem resortu zdrowia. Dla osób niepełnosprawnych brakuje zarówno oferty terapeutycznej, rehabilitacyjnej jak i edukacyjnej opartej o wspomagające sposoby porozumiewania się. Niepełnosprawność przecież nie jest wyłącznie zjawiskiem medycznym czy medyczno-opiekuńczym lecz obejmuje wszystkie sfery rozwoju i funkcjonowania człowieka angażując też najbliższą rodzinę, a porozumiewanie jest najważniejszym elementem naszego życia. Dziś możemy szczycić się rozwiązaniami, których oczekują rodzice dzieci niepełnosprawnych - mówi Emilia Donajska.
Realizację projektu zakończono spotkaniem, w którym uczestniczyli rodzice, opiekunowie dzieci oraz specjaliści. Podczas spotkania wszystkie dzieci z ciężkimi zaburzeniami w porozumiewaniu, które uczestniczyły w dodatkowych zajęciach, realizowanych w ramach projektu, otrzymały upominki ufundowane przez Stowarzyszenie RCRP, sponsorów oraz z pieniędzy zaplanowanych w projekcie.
- Ponadto każdy rodzic otrzymał publikację dr Magdaleny Grycman: "Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się - emocje, jedzenie, ciągi czynności, gry i zabawy", wydaną przez nasze stowarzyszenie. Nasza organizacja od początku wspiera działania terapeutyczne i rehabilitacyjne. Umożliwia wprowadzanie wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania, skutecznie pomagając swym podopiecznym w pokonywaniu barier komunikacyjnych - twierdzi Emilia Donajska.
Dodaje, że każdy indywidualny program terapeutyczny musi bazować na komunikacji, bo właśnie mowa i zdolność porozumiewania się świadczą o człowieczeństwie.
- Ważne jest by budowanie systemu komunikacyjnego oparte było na aktywnym modelu uczestnictwa składającym się z diagnozy, strategii terapeutycznych oraz superwizji. Opracowane programy terapeutyczno-rehabilitacyjne dostosowane są do indywidualnych potrzeb, zawierają wiele instruktaży, wskazówek i materiałów do ćwiczeń z niepełnosprawnym dzieckiem w domu. Rodzice mają możliwość korzystania z wypożyczalni sprzętu oraz pomocy terapeutycznych i rehabilitacyjnych, by w warunkach domowych utrwalać z dzieckiem zdobyte umiejętności. Podczas kilku lat realizacji tego zadania pragnęliśmy nawiązać jak najszerszą współpracę z nauczycielami, rodzicami, opiekunami. W 2016 roku, aby ta współpraca była jak najbardziej efektywna, zapraszaliśmy rodziców i opiekunów na każde spotkanie superwizyjne. Dzięki takim działaniom mogliśmy wprowadzać indywidualny program dla każdego dziecka, który jest efektywny nie tylko podczas zajęć, ale również w środowisku domowym - podsumowuje Emilia Donajska.
Projekt "Wspomaganie umiejętności porozumiewania się - likwidacja barier w komunikowaniu się dzieci i młodzieży niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością i ich rodziców z terenu powiatu kwidzyńskiego" sfinansowano z dotacji udzielonej przez samorząd powiatu kwidzyńskiego.
Napisz komentarz
Komentarze