Zapanuj nad emocjami
Usłyszenie zarzutów względem swojej pracy lub zachowania w niej powoduje nieprzyjemny szok. Nietrudno wtedy stracić głowę i dać się ponieść rozżaleniu. Jeżeli chcesz uchodzić za profesjonalistę, powinieneś zapanować nad emocjami. Płacz i obrażanie się nie sprawią, że będziesz traktowany poważnie. Mogą wręcz rozdrażnić osobę krytykującą. Jeśli zachowasz zimną krew, łatwiej będzie Ci w konkretny sposób rozmawiać na temat rzeczy, która doprowadziła do krytyki.
Doprecyzuj zarzuty
Często ludzie krytykując używają uogólnień, np. stwierdzają, że dana tabelka czy wykres są beznadziejne. Taki komunikat nie wskazuje na to, co konkretnie jest beznadziejne. Koniecznie w takiej sytuacji doprecyzuj, co osoba krytykująca Twoją pracę ma na myśli. Powiedz, że jesteś gotów poprawić błędy, o ile zostaną Ci wskazane.
Jeśli krytyka jest niezasadna
Może zdarzyć się, że zostaniesz ofiarą niezasadnej krytyki. Jeżeli jesteś pewien, że nie zasłużyłeś na krytykę, koniecznie broń swojego stanowiska. Nie możesz pozwolić, by ktoś bezpodstawnie wysuwał zarzuty względem Twojej pracy. W takiej sytuacji nie wdawaj się w dyskusję, gdy krytykujący współpracownik mówi i nie przerywaj mu. Kiedy skończy swoją wypowiedz, rzeczowymi argumentami spokojnie wyjaśnij mu, dlaczego nie zgadzasz się z jego opinią.
Jeśli krytykujący zachowuje się agresywnie
Może zdarzyć się, że osoba krytykująca zachowuje się wobec Ciebie agresywnie i wulgarnie. Nie jest wtedy ważne czy jej opinia jest zasadna, czy też nie - nie pozwól, by Cię obrażała. Powiedz wyraźnie i stanowczo, że nie będziesz rozmawiać w tak niegrzecznym tonie i nie życzysz sobie słuchać obelg, a do dyskusji możesz wrócić, gdy z rozmówcy opadną emocje.